onsdag 11 maj 2011

Back in business - 10 veckor efter operationen

Nu har jag börjat jobba igen och det känns riktigt roligt! Även här "på ny kula", på ett nytt jobb eftersom det föll sig så att jag fick ett jobberbjudande ungefär samtidigt som jag fick ett operationsbesked. Jag börjar med intentionen att fortsätta med sjukskrivning på 50%, men inser att det inte är helt lätt att hinna med något på så få timmar. Det funkar bra med höften även om jag blir trött och stel av att sitta för mycket. Som tur är har jag fått ett höj och sänkbart skrivbord som gör det lite lättare att variera arbetsställning.

Jag försöker att gå igenom de få övningar som mitt träningsprogram består av varje dag, men har börjat slarva lite nu när jag har mer aktiviteter på dagarna, inte så bra... Nästa tid hos sjukgymnasten är nästa måndag och fram till dess fortsätter jag med programmet som just nu består av följande:

- Sidledesgång längs köksbänk
- Baklängesgång
- Knäböj lutad mot pilatesboll
- "Step-up" med tyngdöverföring
- "Trampa lera" - tyngdöverföring växelvis mellan hö och vä ben
- Spänna rumpmusklerna gör jag också så ofta som jag kommer ihåg under dagen

Övningarna är fortfarande inriktade på att få igång alla muskler och strukturer i det opererade benet och att få upp rörligheten igen. Jag är själv sugen att lägga på lite styrkemoment, men jag ska diskutera med sjukgymnasten innan jag lägger på ytterligare moment.

För övrigt så kan jag gå kortare sträckor utan krycka utan att vagga så mycket, men känner att det är en bit kvar till att släppa kryckan helt. Jag har släppt ganska mycket på 90-gradersrestriktionen och tex testat att stå på knä och gräva i rabatten, men försöker tänka på att göra allting under kontrollerade former. Häromdagen reagerade jag instinktivt och gjorde en hastig rörelse för att hjälpa min son som smitit iväg och klättrat upp i vagnen och fått denna att välta, och då drog det till rejält i höftområdet och jag blev lite rädd. Det var nog bara någon muskel som fick sig en liten sträckning, men jag påmindes om vikten att inte göra några överilade rörelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar