måndag 11 april 2011

Första sjukgymnastbesöket

I torsdags var det dags för ett första sjukgymnastbesök, drygt fem veckor efter operationen. Då min "ordinarie" sjukgymnast blivit sjuk och det är osäkert när hon är tillbaka, kom jag på att jag ju har träffat på en annan sjukgymnast jag fått förtroende för. Jag fick tid hos henne ganska snabbt och det visade sig vara ett lyckokast. Mitt besök varade i 1,5h och i slutändan hade jag fått lika mycket terapisamtal som vägledning i min fortsatta höftrehabilitering. Det är imponerande att träffa personer med stor yrkeskunnighet som också bär på en stor portion människokännedom och empati! Vi började med att titta på min gång och jag fick godkänt i att jag har kommit en bra bit med min "benföring" Problemet jag har är att jag hänger med överkroppen mot den icke opererade sidan. Detta är ett resultat av att jag över lång tid har försökt avlasta den "onda" höften, och dragit på mig en vana som inte är så lätt att göra sig av med. Jag fick rådet att sänka kryckorna ett steg och då blir det inte lika lätt att jag hänger med stöd mot kryckhandtaget.

Vad gäller jämvikt och stabilitet upplever jag att utvecklingen har gått ganska mycket framåt sedan de första dagarna efter operationen då det kändes som att det opererade benet var flera decimeter längre än det andra. Jag har dock svårt att göra mig av med den gamla vanan att jag hänger på det "friska" benet och lägger den största delen av tyngden på denna sidan även vid stillastående. Sjukgymnasten påpekade också att jag står alldeles för bredbent när jag försöker att hitta en position i jämvikt och balans. Med lite korrigeringar jobbar jag nu vidare på att hunna hitta en avslappnad position, och ska tänka på att böja lätt i knäna och framför allt att inte stå så bredbent.

Vi gick igenom de övningar som jag fick på sjukhuset och som jag försöker ägna mig flitigt åt två gånger per dag. Hon konstaterade att de liggande övningarna är överspelade nu, men jag fortsätter med dem på morgonen som en uppvärmning inför dagen. I liggande la vi till en övning för att stärka de inre magmusklerna. Rådet var att börja vägen mot en god bålstabilitet där och senare lägga på vanliga sit-ups och annat. Eftersom att jag ska undvika aktiv abduktion och extension de första sex veckorna efter operationen så utökas programmet först denna vecka då jag har en ny tid på torsdag. Dock ska jag successivt öka upp mängden tåhävningar och gör nu tåhävningar under en minuts tid, ökar till två minuter efter en vecka och sedan tre minuter. Nu ser jag fram emot nästa besök hos sjukgymnasten och att jag förhoppningsvis ska få möjlighet att delta i ett rehabpass i "vatten Qi-gong"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar