tisdag 5 april 2011

Fem veckor efter operationen - nyklippt och trött

Det händer inte så mycket här i bloggen, och inte så mycket med min tillfrisknandeprocess heller. Dagarna går och jag trivs just nu ganska bra med att livet mest handlar om att vila och läka. Jag passar på att göra saker som jag annars inte hinner med, som att läsa böcker och tillbringa tid i mitt syrum. Det sys inte så mycket, men jag mår bra av att bara titta och känna på mina tyger. Jag inser att jag just nu har en unik möjlighet att vila, inte bara fysiskt för att låta min höft läka, utan också mentalt. Som småbarnsförälder mitt i karriären går livet annars på högvarv och det finns inte så mycket tid till mental avkoppling. Jag trodde att jag skulle känna mig mer rastlös av att bara gå hemma, och den känslan kanske snart dyker upp, men just nu passar jag på att njuta av att bara vara.

På höftfronten händer det inte så mycket. Jag tar en promenad varje dag och tycker att det fungerar bra att gå, även om promenaderna sällan blir särskilt långa. Begränsningen i gången handlar mer om att jag får ont i sidan och i ryggen än att jag får ont i höften. Det känns fantastiskt att kunna ta ut steget (om än med stöd av kryckor) och slippa känna den envisa värken som varit en trogen följeslagare i så många år. Nu ser jag fram emot att få lite hjälp från en sjukgymnast med att förbättra mitt gångmönster. Tyvärr har min sjukgymnast blivit sjuk och hamnat på sjukhus så det blev inget besök hos henne varken i förra eller i denna vecka. Nu har jag istället fått en tid hos en annan sjukgymnast i Primärvården som jag träffat tidigare i samband med att jag fick låna en TENS-apparat. Henne ska jag träffa på torsdag. Då hoppas jag även på lite feedback angående min (o)förmåga att lyfta det opererade benet framåt-uppåt.

Idag har jag gett mig ut på den längsta utflykten på egen hand efter operationen. Mitt hår var i stort behov av klippning, och förutom frisörbesök passade jag på att göra lite mer ärenden på stan. Så här i efterhand blev det kanske lite väl mycket och när jag var hemma igen efter fem timmar var jag rejält trött så i morgon satsar jag på att vila mig i form igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar