måndag 28 mars 2011

Sista Fragmin-sprutan är tagen!

Idag tog jag den 25:e och sista Fragmin-sprutan och det känns som en befrielse att slippa denna dagliga kvällsrutin! Jag har aldrig haft något problem med sprutor och tyckte till en början att det gick rätt så bra att ge mig själv en spruta i magen varje kväll. Nu på slutet har det blivit jobbigare för var dag som gått. Jag upplever att det blivit svårare att sticka. Magen börjar se ut som värsta nåldynan hos en sprutnarkoman och sticken som knappt kändes i början har nu blivit ytterst obehagliga och orsakat stor sveda. Vilken tur att det är över nu!! Även om det inte är någon avgörande milstolpe i tillfrisknandeprocessen så känns det i alla fall skönt att kunna bocka av något som avslutat.

För övrigt har jag haft en riktigt bra dag! Klarade det nya gångträningsmålet galant, mycket tack vare att det idag var en underbar vårdag med strålande solsken och att jag dessutom piggades upp av att en kompis kom förbi på ett litet lunchbesök. Nu hoppas jag på en lika härlig dag i morgon!

6 kommentarer:

  1. Lustigt, det verkar vara olika beroende på doktor/klinik som opererar.
    Jag har ätit tabletter Pradaxa (extremt blodförtunnande) 2st/dag i 30 dgr.
    Hade nog aldrig klarat av sprutor. Det måste kännas bra att vara klar med alla sprutorna.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag håller med Framinsprutan var bedrövlig den gjorde ont och sved fruktansvärt. Det var en befrielse när det var klart. Det är nu 8 veckor sen jag gjorde min höftledsop. Känns riktigt bra, har inte längre några smärtor. Har en måndads sjukskrivning klar och det ska kännas skönt att få börja arbeta igen.

    mvh Birgitta

    SvaraRadera
  3. AVSKYR Fragmin-sprutan. Är en sån spruträdd typ och bad om alternativ till självsprutandet, men fick inget sådant presenterat... Kämpar på varje kväll och är mkt stolt över att jag klarar det, men ja jag längtar som en galning tills denna fas är över. Och jag fick 35 dagars ordination. Skumt, verkar diffa mycket detta. Innan op läste jag om 7-10 dagars användning.

    SvaraRadera
  4. 7-10 dagar kan nog gälla vid knäprotesop. som uppenbarligen inte har riktigt samma höga risk för proppar som höftleden.
    Märkligt att ortopeder ska vara så förtjusta i sprutorna.
    Jag är spruträdd och grymt tacksam över att jag fick tabletter.

    SvaraRadera
  5. Jag hade också gladeligen tackat ja till tabletter istället för sprutor, men det var det ingen som erbjöd mig.. Visst är det lustigt/konstigt att det skiljer sig åt så pass mycket mellan olika kliniker.

    SvaraRadera
  6. Hehe, samma för mig. Gjorde en PAO och förflyttning av trokantermajor i början på januari. Fick 20 dagar hemma, plus de sex på sjukhuset. Gick väl an där, när en sjuksköterska gjorde det, men hemma var värre. Konstigt, för jag är inte spruträdd, lämnar blod utan minsta darr och har aldrig tyckt att sprutor är obehagliga eller gör ont. Men dessa var inte roliga. Grova nålar i känslig hud (magen) och de svider något grymt. Fick verkligen anstränga mig för att få det gjort. Hade det inte varit för rädslan för proppar, så är jag inte säker på att jag tagit alla. Skönt att ha det bakom sig.

    SvaraRadera