måndag 21 mars 2011

Dagens glädjeämne - ett snyggt ärr

Idag var jag på besök hos en distriktssköterska på min vårdcentral. Syftet med besöket var sårkontroll och denna bestod av att hon tog bort det förband som suttit över operationssåret sedan jag lämnade sjukhuset, och konstaterade att det såg mycket bra ut. Såret är i princip helt läkt och kvar finns lite sårskorpor. Sköterskan uttryckte sin beundran över operatörens hantverksskicklighet och sa att jag skulle vara glad att jag blivit sydd istället för "häftad" med agraffer. Nu tycker jag iofs inte att det spelar någon större roll hur mitt operationsärr ser ut, men man får väl passa på att glädja sig över den positiva kommentaren! Nu ska jag tejpa över såret/ärret med kirurgtejp framöver. Syftet med detta är dels att hålla all smuts borta tills såret är helt och hållet läkt och dels att ärret tydligen ska bli snyggare. Vi får väl se hur länge jag kommer att orka med att hålla på och tejpa. Vissa plastikkirurger rekommenderar tydligen att man ska hålla på i upp till 6 mån, men det tycker jag låter lite överdrivet för ett operationsärr på höften på en kropp som redan har en del andra skavanker att visa upp. Viktigast är nog att se till att skydda ärret från solstrålning när det blir dags för bikinisäsong.

Jag tog också uppföljningsprover efter min urinvägsinfektion och det såg mycket bra ut. Snabbsänkan/CRP hade sjunkit ytterligare och låg i princip i botten, och jag hade inga bakterier i urinen, bra! Dock ska jag göra ytterligare en uppföljning om 1,5 vecka då jag har en tid på VC för koll av ämnesomsättningen. Efter det besöket har jag tänkt hålla mig frisk och hålla mig borta från alla slags vårdinrättningar (förutom sjukgymnasten kanske) under en lång tid framöver! Jag kanske också ska tillägga att mitt Hb fortfarande ligger i underkant på 116, men nu ger jag järnet för att få upp det!

5 kommentarer:

  1. Nej men hu nu blir jag lite orolig - jag har ju blivit agraffad och ska ta bort dessa i morgon... det var liksom inget val upplevde jag, "vill du bli agraffad eller sydd"? Är lite orolig för hur ont borttagningen kommer att göra (känns som om det kan bli våldsamt) och hoppas hoppas att jag inte kommer att få superfula ärr. Även om min lekamen också har en del övrigt att önska i form av skönhetsideal... håller tummarna. Tejpa på du, det hjälper faktiskt :)

    SvaraRadera
  2. Vem vet sköterskan som tar dina agraffer kanske säger till dig i morgon att du ska vara glad att du fick agraffer istället för stygn! Det ligger säkert en hel del subjektivitet bakom uttalanden om den ena eller andra metodens förträfflighet. Oavsett metod är jag dock nöjd att läkningen nått så långt på utsidan, nu hoppas jag bara att operatören gjorde ett lika bra jobb på insidan och att läkningen där fortskrider lika bra. Lycka till i morgon!

    SvaraRadera
  3. :) Ja så blev det, sköterskan tyckte det var toppen m agraffer och även mitt sår såg fint ut tyckte hon. Fint och fint, tänker jag men det har väl potential... Sjukt obehagligt att ta stygn oavsett metod, så jag är glad att det är över och att hon gick med på att berätta om sitt halvblodssto under tiden, för att distrahera mig.

    Bra att du vilar och ser det som ett jobb - allvarligt, hur ofta är man ordinerad vila och kan slänga sig på sängen med gott samvete? :) Speciellt med små kottar omkring sig.

    SvaraRadera
  4. Hej igen! En fråga ang. tejpningen: vilka instrux har du fått, dvs hur ska du tejpa? Sköterskan sa till mig tvärs över och att jag skulle dra lite i huden, men på tejpen står att man inte ska dra, blir lite osäker. Har du lust/möjlighet att beskriva hur du gör vore det toppen! Och vad tejpen heter.

    SvaraRadera
  5. Jag ska tejpa med ovanlig kirurgtejp - typ Micropore, längs med ärret. Utan att veta någonting egentligen tänker jag mig att man tejpar tvärs över ett sår/ärr för att få sårkanterna att läka ihop kant i kant, och när det väl är ihopläkt så syftar den längsgående tejpningen till att inte utsätta ärret för isärdragningskrafter. Sköterskan jag träffade nämnde att det fanns en specialtejp man kunde använda om ärret behövde dras ihop, men hon tyckte inte att det var nödvändigt i mitt fall och jag la inte heller på minnet vad denna hette. Jag pratade lite med en granne som jobbar på en kirurgavdelning och enligt henne rekommenderar de alla patienter att tejpa med kirurgtejp, men på vissa andra håll rekommenderas "specialtejp" tex för brännskadeärr. Som med mycket annat i den här branschen verkar det finnas lite olika idéer...

    SvaraRadera