tisdag 22 mars 2011

Lärdom från gårdagen

Jag har inte upplevt att benet har svullnat så mycket den senaste tiden, men igår kväll hade jag återigen ett rejält svullet ben på kvällen. Lärdomen av detta är att jag inte får glömma bort behovet av att ha benet i högläge. Igår blev det nog inte så mycket av den varan. Först var jag på utflykt till VC, och eftersom jag missade direktbussen hem så tog jag en liten extra runda som resulterade i ett misslyckat besök på Apoteket (de öppnade inte förrän kl 10), väntan på buss och en bussfärd via omvägar. Totalt tog denna lilla utflykt ca 2,5h och jag missade min vanliga morgonrutin framför tv-soffan med benet på fotpallen. Jag tog förvisso min vanliga middagslur, men återvände inte så mycket till fåtöljen och fotpallen under kvällen då jag tillbringade ganska mycket tid i köket och en del tid framför datorn i arbetsrummet. Idag ska jag prioritera högläge och hoppas på ett mindre svullet ben ikväll. Det har nu gått tre veckor efter operationen och jag funderar lite över hur länge man ska räkna med att benet svullnar. Jag har kanske läst det någonstans, men kan inte påminna mig om det just nu. Om någon som sitter inne med kunskap/erfarenhet läser detta får ni gärna dela med er av denna!

2 kommentarer:

  1. Det är förmodligen lika olika som alla andra upplevelser. För mig svullnade benet aldrig upp igen sedan svullnaden väl gått ner. Det tog dock ett bra tag

    SvaraRadera
  2. Jo så är det säkert Anna, men jag är tacksam för möjligheten att få en bild av hur det kan vara! Din och Oprees blogg utgör en bra källa av erfarenheter som jag söker mig tillbaka till titt som tätt! Jag fortsätter med stödstrumpan och försöker att prioritera högläge under dagen och då kan jag hålla svullnaden hyfsat i schack.

    SvaraRadera