tisdag 1 mars 2011

nu är det klart!

HÄr kommer en liten sammanfattning. Av dagen. 9:30 rullades jag iväg till operation. BLev tvättad igen, fick ryggbedövning och sedan flyttad till op.sängen där jag blev fastskruvad. DEt var en märklig känsla när bedövningen tog och känseln i benen försvann. Jag valde att vara vaken under operationen (Nyfikenhet+ kontrollbehov) och är nöjd med det valet.) Lyssnade periodvis på lite musik i form av SPringsteen, men när nyfikenheten tog över handen valde jag att lyssna på vad som hände i rummet. LIte läskigt var det med alla ljud, men också rogivande att lyssna till personalens lågmälda samtal. Största obehaget var att det var så infernaliskt kallt, jag frös så att jag hackade tänder, men fick en värmedyna som hjälpe gott! Operationen tog ganska precis en timme och operatören var nöjd med det tekniska resultatet. JAg fick titta på min avlägsnade kula och fick en bekräftelse på varför jag haft ont.EFter lite förklaring var det lätt att se var brosket var bortnött, att kulan var deformerad och att en del av kulan var bortnött förutom brosket. Tyckte detta var intressant, men förstår dem som tycker att jag är knäpp... DIrekt efter operationen tyckte jag att jag mådde bra. EFter en timme tyckte jag att jag behövde mer smärtlindrin och fick morfin intravenöst, sedan mådde jag inte så bra utan ägnade eftermiddagen åt kräkninar och kallsvettning, inte kul alls... Fick annan smärtlindring, men de trodde att dåligt blodvärde (tappade ganska mkt blod under op) NU har jag dock fått två påsar blod och en del syrgas och mår mkt bättre! HAr inte så fasligt ont, har följt rådet att inte underskatta smärtan och bett om påfyllning i tid. NU fick jag precis min. Nattdos

7 kommentarer:

  1. Tjoho och grattis får jag väl säga! Du låter ju lite... luddig där i din morfindimma, det unnar jag dig ;) Sjukt strong du är som VÅGADE lyssna och titta och vara så mycket med under operationen - cred för det! (Dvs tycker inte du är knäpp) Jag vågar inte sådant - tycker det är jätteläskigt, iaf utifrån erfarenheter av 2 kejsarsnitt. Hu.

    Gott också att höra att du ber om påfyllning så du håller smärtan borta, du låter som en mönsterpatient. Och att du orkar blogga såhär snabbt inpå är ju också imponerande. Ser fram emot att höra mer om hur det går framöver.

    SOV GOTT! //Kalla

    SvaraRadera
  2. Grattis, nu är det gjort. Tycker som Kalla att du låter en aning groggy =)

    SvaraRadera
  3. Gott att det är klart.
    Imponerande att orka blogga så tätt inpå uppvaket.
    Första promenaden med gåstol också avverkad?
    Man är inte så kaxig när man vinglar upp men
    det blir bara bättre.

    /Cecilia

    SvaraRadera
  4. Ha, ha det stämmer nog att jag var lite groggy igår, men nu har det vänt!!

    SvaraRadera
  5. Japp! Du är galen! Som både vill titta på likdelar och vara vaken när de sågar av dig lårbenet. Härligt galen är du!

    SvaraRadera
  6. Underbart skrivet & informativ läsning för en som ska in på op om 4 dagar... :-)

    SvaraRadera
  7. Nu vet jag vad det innebär med en höftledsprotes, dag 6 efter operationen, ni är hårdingar, riktigt tuffa jäklar som har gått igenom en sån här grej. Krya på er.

    SvaraRadera