fredag 4 mars 2011

Home Sweet Home!!

Äntligen hemma, underbart!! Det blev inget inlägg i bloggen igår pga strulande teknik, Det funkade först hyfsat att använda mobilen för att skapa blogginlägg (felskrivningarna skyller jag lite på att jag använde mobilen, ej bara på morfinpåverkan!!), men igår lyckades jag inte logga in överhuvudtaget så jag gav upp!

Det får först bli en liten sammanfattning av torsdagen. Jag sov väl inte speciellt bra under natten, var uppe ett antal ggr på toa eftersom jag var kissnödig, vilket tydligen kan vara en reaktion efter att man tagit bort kateter. Det positiva med toabesöken var dock att det gick bra att ta sig upp ur sängen och till toan utan hjälp, Torsdagen präglades sedan av "kan själv attityd". Jag fick överge "gåbordet" till förmån för kryckor och det kändes skönt att bli lite mer mobil. Att gå på kryckor är inte helt lätt, och jag var inte heller förberedd på hur konstigt det skulle kännas att ha två lika långa ben igen. Det verkar som Dr J lyckades fixa till benlängden i samband med operationen, även om det som han sa inte var det primär syftet. Nu känns det dock helt plötsligt som att det opererade benet är ofantligt mycket längre än det andra. Detta beror tydligen på att att det dels tar tid för resten av kroppen, bäcken, muskler etc att anpassa sig till den nya kroppshållningen, men även att hjärnan måste först att det inte längre behöver kompenseras för längdskillnad. Nåväl jag övade flitigt på kryckgång och fick godkänt även på trappgång under torsdagen. Annars tillbringade jag en hel del tid i dagrummet med mina knä- och höftkompisar. Ett härligt gäng positiva pensionärer med ett stort idrottsintresse! Vi hejade friskt både på skidskyttarna och de svenska stafettdamerna i längdskidåkning, och de räckte ju faktiskt till ett stafettsilver för damerna. PÅ kvällen kom mina föräldrar förbi på ett litet besök. De mellanlandade hos syrran i STH innan de skulle följa med mig hem till GBG.

Natten till fredag sov jag lite bättre, men vaknade ganska tidigt av att jag hade vansinnigt ont i ryggen igen. Antagligen pga felbelastning vid kryckträning + taskig sovställning. Fick då mina "morgonpiller" lite tidigare och kunde somna om. Sedan efter frukost fick jag äntligen duscha för första gången efter op, underbart! Jag är glad att jag tvättade håret med Descutan på op.dagens morgon fast det inte behövdes, för håret var ingen rolig syn efter flera dagar utan tvätt. Sedan kom Dr J förbi igen och kollade läget. Vi tog en avslutande diskussion om prognosen för min protes livslängd, och jag inser att jag måste gilla läget. Det finns ingen ekvation där man kan justera olika variabler och på så sätt räkna fram en livslängdsprognos. Dock tycker jag att det är lite jobbigt att det verkar finnas lite väl många teorier över vad man bör och inte bör göra för att maximera sin protes förväntade livslängd. Det blir definitivt en fråga att rota vidare i! Sedan lite mer övning med sjukgymnast och idag blev det med en annan person eftersom att min "M" var ledig. Bra med input från fler personer! Slutbudskapet var dock mkt tydligt, det viktigaste är att ta det lugnt. Jag liksom många andra höftpatienter är övermotiverade att sätta igång med träning, men vi behöver påminnas om att kroppen också måste vila. Tog till mig av detta budskap och lovar att inte köra annan träning än korta promenader och det lilla sjukgymnastikprogrammet 2ggr per dag, samt att tillåta mig att vila, vi får väl se hur det går...

Hemresan gick bra, men var rätt jobbig. Första anhalt var apoteket på sjukhuset och medicininköp för 1300kr, behöver jag verkligen alla dessa värktabletter?? Sedan taxi till Arlanda, incheckning och så en första upplevelse av att gå igenom säkerhetskontrollen på en flygplats med höftprotes (och förvisso även kryckor denna gång så jag vet ej vad som gav utslag..) Det är väl bara att vänja sig med tanken att man får stå ut med manuell kroppsvisitation varenda gång man ska ge sig ut och flyga i framtiden... Det blev en hel del gående och när jag väl satt i flygplansstolen var jag rejält trött och hade ont. Insåg då att jag ju fått morgonmorfinet tidigt idag. Effekten håller i sig i ca 12h, och nu förstod jag vad som händer om man inte fyller på i tid = viktigt lärdom!! Slumrade lite på flyget och sedan taxi hem. Möttes av min underbara familj och två barn som jag inte fått krama om på en hel vecka, åh vad det är skönt att vara hemma! Nu ska det också bli skönt att få sova i sin egen säng, så godnatt!

7 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att komma hem!
    Lycka till och lyssna på kroppen. Säger den trött och ont är det bara att gilla läget.

    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Tack! Idag har jag verkligen bara tagit det lugnt och är ändå trött nu när kvällen kommer. Det opererade benet är svullet som en jag vet inte vad... Är du också nyopererad höftpatient Cecilia? Har sett ditt namn bland bloggkommentarerna, men är inte fullt med vem som är vem. Är dock glad över att ha hittat några "höftkompisar" i cyberrymden!

    SvaraRadera
  3. Jag var väldigt trött under lång tid efter operationen, och hade svårt att bara hålla mig vaken under en hel dag. Senare har jag kommit på att man ju förlorar en hel del blod under operationen. Kanske hade man blodbrist?

    Skönt att du mår förhållandevis bra!

    SvaraRadera
  4. Gott att få en fyllig uppdatering, jag har hållit utkik! Låter som en rejäl strapats att flyga med allt vad det innebär, så kort efterpå, men antar att man ställer in sig på det som behöver göras och bara kör.

    Trötthetsbeskrivningen känner jag igen från fler (Opree bl.a.) och jag har från läkarhåll hört att själva läkningen kräver mycket energi - man har ju blivit kraftigt misshandlad och alla celler jobbar för fullt för att återställas. Blodbristen spelar som Opree sa säkert också in. Kosten är nog något att hålla ögonen på.

    På något sätt känns de här trötthets- och smärtobeskrivnngar mm lite betryggande. Bättre att ställa in sig på det så man vet vad som är att vänta, än att bli överrumplad av dem. Tack för det alltså :) 4 dagar kvar till min tur...

    SvaraRadera
  5. Jag tror nog att blodbrist kan spela in när det gäller tröttheten. Jag tappade ju en del blod under operationen och var nere på ett Hb runt 80. Efter påfyllning av blod låg det i torsdags på 103, vilket jag fortfarande tycker är lågt. Konstigt nog kommenterade de inte detta alls och jag kom inte på att ställa frågan heller innan jag lämnade sjukhuset. Nu har jag dock ordinerat mig själv järntillskott och hoppas på att bli piggare. Dagens första vilostund behövdes redan kl 10 idag, tröttheten är verkligen överväldigande.. Du säger att tröttheten höll i sig länge Opree, vad innebär det? Veckor, månader?

    SvaraRadera
  6. Jag ligger 4 veckor före dig och opererades 3 febr.
    Blödde tydligen en hel del så först nu känns det som energin börjar komma tillbaka så smått. Jag misstänker att de blodförtunnande tabletterna gör sitt till också. Men absolut att läkningen kräver sitt, har man tagit ut sig en dag så kan det bli en dag off som gäller. Träna och vila och känn att det är rätt gott att inte behöva tänka på så mycket annat.//Cecilia

    SvaraRadera
  7. Tack till Cecilia och er andra som delar med er av era erfarenheter! Det är skönt att få feedback från någon som befunnit sig i samma situation! Jag funderar oxå på hur mycket de smärtstillande tabletterna påverkar tröttheten, och hur länge jag ska behöva ta dem. Jag har ju ej speciellt ont, men det kanske beror på att jag duktigt tar mina piller med regelbundna intervall. Hur länge ska man räkna med att man behöver äta smärtstillande?

    SvaraRadera